ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΧ.ΕΤΟΣ 2024-25
Η Περιβαλλοντική Επιτροπή του Γυμνασίου μας, κατά τις πρώτες συνεδριάσεις της, αποφάσισε να χωρίσει τον περιβαλλοντικό έλεγχο σε διάφορες ενότητες:
Νερό
Διατροφή
Απορρίμματα
Αυλή Σχολείου
Κάθε τάξη ανέλαβε να εξετάσει μία από αυτές.
Οι μαθητές που συμμετέχουν στην Περιβαλλοντική Επιτροπή ενημέρωσαν την ολομέλεια του σχολείου για τα θέματα που θα εξετάσουν κατά τη σχολική χρονιά 2024-25. Πραγματοποιήθηκε περιβαλλοντικός έλεγχος στους συγκεκριμένους τομείς, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες του σχολείου μας. Εξέτασαν τον σχολικό χώρο σε σχέση με τα απορρίμματα, τη σχολική αυλή και την υγιεινή διατροφή. Δημιούργησαν μια λίστα ελέγχου για το νερό. Η έρευνα διεξήχθη με τη βοήθεια ενός ερωτηματολογίου και μιας λίστας ελέγχου, η συμπλήρωση των οποίων κατέγραψε τις επιπτώσεις του σχολείου στα περιβαλλοντικά ζητήματα που εξετάζονται.
Τα ερωτήματα ήταν διατυπωμένα ως εξής:
1)Παρακολουθεί το σχολείο την κατανάλωση στο μετρητή του νερού;
2)Επισκευάζονται οι βρύσες που στάζουν γρήγορα;
3)Οι βρύσες είναι απλές ή με χρονοδιακόπτη;
4)Πως διατηρείται καθαρό το σχολείο από τις καθαρίστριες; Με χρήση σκούπας ή νερού;
5)Χρησιμοποιούνται οικολογικά απορρυπαντικά για την καθαριότητα του σχολείου;
6)Έχει τοποθετηθεί σύστημα αυτόματου ποτίσματος
7) Υπάρχει πρόβλημα με τα σκουπίδια στο σχολείο;
8) Είναι καθαρό το σχολείο μας;
9) Υπάρχουν αρκετοί κάδοι απορριμμάτων;
10)Υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης (μπαταρίες, χαρτί, πλαστικό, γυαλί);
11) Ορίστηκαν επιμελητές τάξης, υπεύθυνοι για την καθαριότητα και τον αερισμό της τάξης;
12)Υπάρχει αρκετό πράσινο στην αυλή του σχολείου(λουλούδια, δέντρα);
13)Υπάρχουν αρκετά παγκάκια στον προαύλιο χώρο ;
14) Το αίθριο του σχολείου μας είναι περιποιημένο;
15)Τα γήπεδα που υπάρχουν στον προαύλιο χώρο θέλετε να βελτιωθούν;
16)Υπάρχουν επιδαπέδια παιχνίδια στη σχολική αυλή;
17)Κρίνετε απαραίτητη την παρέμβαση αναδιαμόρφωσης της σχολικής αυλής και του αίθριου ;
18) Θα ήσασταν πρόθυμοι να δημιουργήσετε ομάδες μαθητών για περιποίηση , φύτευση στην αυλή και στο αίθριο του σχολείου;
19) Αγοράζετε σνακ από το κυλικείο ;
20)Παίρνετε κολατσιό από το σπίτι;
21)Γνωρίζετε βασικούς κανόνες υγιεινής διατροφής ;
22)Γνωρίζετε για τα οφέλη του νερού στη διατροφή μας ;
Μέσω αυτής της έρευνας αποκαλύπτεται η πραγματική κατάσταση του σχολείου σε θέματα περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, όπως τα προαναφερθέντα. Αυτό μας επιτρέπει να εντοπίσουμε ποιες αλλαγές είναι αναγκαίες ή όχι, καθώς και να διακρίνουμε ποιες είναι βραχυπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες, προκειμένου να διαμορφώσουμε ένα σχέδιο δράσης με ρεαλιστικούς στόχους. Συγκεντρώνοντας και αναλύοντας τα αποτελέσματα του περιβαλλοντικού ελέγχου, καταρτίσαμε το σχέδιο δράσης για τη σχολική χρονιά 2024-25.
Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης προήλθε από τα Περιβαλλοντικά Προγράμματα «Νερό – Πηγή Ζωής» και «Διατροφή στο Μικροσκόπιο», καθώς και από την ανάγκη ενημέρωσης σχετικά με το νερό, την υγιεινή διατροφή και τη βελτίωση του αίθριου, της εξωτερικής σχολικής αυλής και των αιθουσών των τμημάτων, με στόχο τη δημιουργία ενός όμορφου και καθαρού περιβάλλοντος. Επιπλέον, λήφθηκαν υπόψη τα οφέλη που προέκυψαν από τις μαθησιακές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν, οι οποίες περιλάμβαναν δραστηριότητες ενσυναίσθησης και ομαδοσυνεργατικής-βιωματικής μάθησης, προάγοντας την κοινωνική αλληλεπίδραση και την αρμονική συνύπαρξη όλων των μαθητών.
Οι στόχοι του σχεδίου δράσης που θέσαμε είναι:
• Να εμπλουτιστεί ο εξοπλισμός του σχολικού αύλειου χώρου.
• Να βελτιωθεί η αισθητική των αιθουσών των τμημάτων, καθώς και της σχολικής αυλής και του αίθριου.
• Να ενημερωθούν οι μαθητές σχετικά με τη υγιεινή διατροφή, τη μεσογειακή και παραδοσιακή διατροφή, καθώς και τα οφέλη της.
• Να ενισχυθούν οι σχέσεις συνεργασίας με τους γονείς και τους φορείς.
• Να προαχθεί το κλίμα συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.
• Να συμμετέχουν ενεργά οι μαθητές στην υλοποίηση των δράσεων.
Λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων αποφασίσαμε τις εξής δράσεις:
Ενημέρωση για τα προβλήματα που δημιουργεί η μόλυνση του νερού στη χλωρίδα και πανίδα του πλανήτη μας και φυσικά στον άνθρωπο.
Οι κανόνες εξοικονόμησης νερού
Μόλυνση νερού
Επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής και στην υγεία
Συνεργασία με υπεύθυνους φορείς για την ανακύκλωση.
Ενημέρωση και συμμετοχή σε δράσεις για την ανακύκλωση με την εμπλοκή, όπου χρειάζεται, και των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών αλλά και άλλων μελών της τοπικής κοινότητας.
Τοποθέτηση περισσότερων κάδων ανακύκλωσης και προτροπή των μαθητών αλλά και όλης της σχολικής κοινότητας για ανακύκλωση.
Φροντίδα για την καθαριότητα των αιθουσών και του προαύλιου χώρου
Βελτίωση των γηπέδων
Δημιουργία επιδαπέδιων παιχνιδιών
Τοποθέτηση επιπλέον παγκακίων
Δενδροφύτευση στη σχολική αυλή ,περιποίηση των φυτών
Φύτευση διάφορων λουλουδιών στο αίθριο
Εξωραϊσμός των αιθουσών με ζωγραφιές
Ενημέρωση για την υγιεινή διατροφή
Ενημέρωση για τη μεσογειακή διατροφή
Διατύπωση κανόνων για τη σχολική διατροφή
Δεκάλογος υγιεινής διατροφής και δημιουργία φυλλαδίου που θα παρουσιαστεί και διανεμηθεί στους μαθητές του Δημοτικού σχολείου της περιοχής μας και στην ολομέλεια του Γυμνασίου.
Συλλογή παραδοσιακών τοπικών συνταγών
Δημιουργία αφίσας σε κάθε τμήμα που συμμετέχει στα προγράμματα
Δημιουργία ποιήματος, μελοποίησή του και ερμηνεία του από μαθητές του σχολείου μας
Παρουσιάσεις των τελικών προϊόντων των προγραμμάτων
Επισκέψεις σε Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) και σε άλλα σχολεία για περιβαλλοντικές δράσεις
Η εφαρμογή του σχεδίου δράσης και η υλοποίηση των επιμέρους στόχων θα παρακολουθούνται συνεχώς καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, προκειμένου να βελτιώνονται άμεσα οι διαδικασίες και να γίνονται οι απαραίτητες τροποποιήσεις. Επιπλέον, οι ενημερώσεις σχετικά με τις διάφορες δράσεις και τα αποτελέσματά τους θα δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του σχολείου μας, στον τοπικό τύπο, στις πλατφόρμες των συνεργαζόμενων δικτύων, καθώς και μέσω άλλων κατάλληλων μέσων.