Πολιτιστικός Περίπατος στα τοπωνύμια του Αγίου Χριστοφόρου

Τη Δευτέρα 15 Απριλίου 2024 οι μαθητές/τριες του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αγίας Παρασκευής με τους εκπαιδευτικούς: Γεωργία Βέικου, Κελενίδου Παρθένα, Μήτκα Καλιρρόη και Μάγκου Νατάσα διένυσαν το πολιτιστικό μονοπάτι στο χωριό Άγιος Χριστόφορος για να ξεναγηθούν σε τοπωνύμια του τόπου τους από τον Πατέρα Ελευθέριο και τον Πρόεδρο του χωριού κ. Βαγγέλη  Σιχουνίδη.  

Πρώτος σταθμός το παλιό τουρκικό σπίτι, που αντανακλά την ιστορίας μιας άλλης εποχής, τότε που το πολιτιστικό μωσαϊκό του τόπου  είχε την κουλτούρα δύο πολιτισμών: ελληνικού και μωαμεθανικού. Τη σχέση αυτή μαρτυρά η παλιά τουρκική βρύση που βρίσκεται στο νότιο κλίτος του σπιτιού και αποτελούσε μέρος της καθημερινότητας και αλληλεπίδρασης ή αλλιώς «αλισφερίσι» που είχαν οι κάτοικοι των δύο λαών.

Επόμενη στάση, ο Ιερός Ναός Αγίου Χριστοφόρου όπου περίμενε ο Πατέρας Ελευθέριος καλωσορίζοντας του μαθητές/τριες με την παραδοσιακή καραμέλα. Στη συνέχεια έκανε μια ιστορική αναδρομή του τοπωνυμίου από το λόφο στου οποίου την κορυφή ήταν χτισμένος ένας αρχαίος ειδωλολατρικός ναός μέχρι την ανέγερση του σημερινού Ιερού ναού του Αγίου Χριστοφόρου. Αφού τον ευχαρίστησαν μαθητές και εκπαιδευτικοί, συνέχισαν την περιήγησή τους δίπλα ακριβώς από την εκκλησία στο παλιό Γυμνάσιο Αγίου Χριστοφόρου. Την ιστορία του κτιρίου διηγήθηκε ο Πρόεδρος του Αγίου Χριστοφόρου, Κ. Βαγγέλης Σιχουνίδης λέγοντας ότι κατασκευάστηκε το 1968 και λειτούργησε αρχικά ως Κέντρο Νεότητας αφού δεν υπήρχαν τότε οι καφετέριες για νέους. Αργότερα λειτούργησε ως Γυμνάσιο με σπουδαία δράση όσον αφορά τον πολιτισμό και τα γράμματα με την διευθύντρια του Γυμνασίου κα Ελένη Θεοδώρου να λειτουργεί ακόμη και απογεύματα για τις θεατρικές παραστάσεις που διοργάνωνε το Γυμνάσιο.

Ακριβώς δίπλα από το Γυμνάσιο δεσπόζει το Δημαρχείο του χωριού το οποίο έχει παραχωρηθεί για τη στέγαση του Ειδικού Εργαστηρίου Πτολεμαΐδας. Επίσης, οι ωφελούμενοι και οι φροντιστές του Εργαστηρίου βρίσκονται σε αγαστή συνεργασία με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Παρασκευής και οργανώνουν δράσεις με κοινό παρονομαστή την ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ.

Αφού φωτογραφήθηκαν μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί έξω από το κτίριο του Δημαρχείου κατηφόρισαν για την περιοχή ποτάμι όπου θα έπαιρναν το κολατσιό τους στο κιόσκι δίπλα στη βρύση ακούγοντας το μουρμουρητό του ποταμού.

Ο δρόμος της επιστροφής περνούσε πάνω από την ξύλινη γέφυρα του ποταμού για να επισκεφτούν το  σπίτι όπου υπήρχαν τα απομεινάρια ενός νερόμυλου, δείγμα οικονομικής ευμάρειας μιας άλλης εποχής. Ο νοικοκύρης του σπιτιού είχε καταγωγή  από την Ήπειρο και εγκαταστάθηκε  στο χωριό λόγω της ενασχόλησή του με το νερόμυλο μιας και ήταν ένα διαδεδομένο επάγγελμα  εκείνη την εποχή. Οι μαθητές/τριες περιηγήθηκαν στο σπίτι δίπλα στο ποτάμι εντυπωσιασμένοι από τα κτίσματα και τα εργαλεία του παρελθόντος αλλά και από το σύγχρονο περιβόλι με τις ανθισμένες κερασιές, αχλαδιές, καρυδιές και ξεκουράστηκαν στο χορτάρι με το φρέσκο χαμομήλι!

Για να επιστρέψουν στο σχολείο κινήθηκαν στη παραποτάμια διαδρομή που οδηγούσε στην παλιά πλατεία του χωριού και την τρίτη βρύση του όπου και απόλαυσαν τη δροσιά της γιγάντιας καρυδιάς που έστεκε  αγέρωχη προστατεύοντας με τη σκιά της τα παιδιά που κάθισαν να ξαποστάσουν και να παίξουν στο τσιμεντένιο κτίσμα της βρύσης.

Οι μαθητές/τριες φτάνοντας στο σχολείο είχαν μια ευχάριστη έκπληξη: ένα δροσερό παγωτό  ως επιβράβευση της προσήνειας που επέδειξαν κατά την περιήγηση!

Όμως δεν σταμάτησε εκεί η όμορφη διαδρομή: οι μαθητές/τριες αποτύπωσαν με τα μάτια της φαντασίας τους τα μνημεία του πολιτισμού τους στο χαρτί ζωγραφίζοντας πολύ όμορφες δημιουργίες!

 

https://blogs.sch.gr/1dimapar/2024/04/15/politistikos-peripatos-sta-toponymia-toy-agioy-christoforoy/

Συγγραφέας: 
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΓΚΟΥ