ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+KA2 ECO SCHOOLS, ME ΤΙΤΛΟ LITTLE STEPS MAKE A BIG DIFFERENCE. TOGETHER WE CARE FOR OUR HOME.

Το σχέδιο κινητικότητας Erasmus+KA2 με τίτλο «LITTLE STEPS MAKE A BIG DIFFERENCE. TOGETHER WE CARE FOR OUR HOME.» παρουσιάστηκε με επιτυχία στο πλαίσιο του εορτασμού ΗΜΕΡΕΣ ERASMUS+2019 που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2019 στο χώρο του 11oυ Γυμνασίου Ηρακλείου. Την  ειδική αυτή εκδήλωση  τίμησε με την παρουσία του ο Αντιδήμαρχος Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Νέας Γενιάς  κος Αγγελάκης Νικόλαος, ο Αναπληρωτής Οργανωτικός  Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Περιφέρειας Κρήτης κος Κανέλλος Ιωάννης, η υπεύθυνη των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Περιφερειακής Εκπαίδευσης Κρήτης κα Βουράκη Αρετή, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές.

Η εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας, κ. Κυδωνιέως Κυριακή,  συντονίστρια  του προγράμματος, καθώς και η παιδαγωγική ομάδα, αποτελούμενη από τη Διευθύντρια κ. Κοκοτσάκη Αντωνία (ΠΕ05), ,  την Υποδιευθύντρια κ. Αθανασάκη Μαρία (ΠΕ80), και τους εκπαιδευτικούς,  κ. Πατσάκη Ιωάννη (ΠΕ), κ. Χρηστάκη Κλειώ (ΠΕ)  και Φιλιππίδου Άννα (ΠΕ02),  παρουσίασαν την υλοποίηση του σχεδίου δίνοντας έμφαση στα αποτελέσματα του σχεδίου κατά το πρώτο έτος υλοποίησής του.

Σύντομη περιγραφή

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Εrasmus+ "Little steps make a big difference. Together, we care for our home " είχε ως στόχο να μετατρέψει τα 6 Ευρωπαϊκά σχολεία που εμπλέκονται στη σύμπραξη σε αειφόρα σχολεία στον οικολογικό, κοινωνικό και οικονομικό τομέα συνεργασίας. Μαθητές από 6 χώρες, Πολωνία, Σλοβακία, Ελλάδα, Ισπανία, Τουρκία και Ρουμανία, (εταίροι) βρέθηκαν στο επίκεντρο της προσοχής στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του σχεδίου. Οι καθηγητές δούλεψαν σε συγκεκριμένα καθήκοντα προκειμένου να μετατραπεί το κάθε σχολείο σε βιώσιμος χώρος για όλους τους συμμετέχοντες και τη σχολική κοινωνία τόσο σε οικολογικό, κοινωνικό αλλά και σε οικονομικό επίπεδο.

Παιδαγωγική Καινοτομία και Δημιουργικότητα

Το πρόγραμμα έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να συνδυάσουν την θεωρία με την πράξη, δηλαδή να συνδυάσουν την παραδοσιακή εκπαίδευση μέσα στην τάξη με δραστηριότητες και έρευνα σε χώρους εντός και εκτός σχολικού κτιρίου. Μέσα από τις διάφορες προτεινόμενες δραστηριότητες (συνθετικές εργασίες σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, εντός και εκτός του αναλυτικού προγράμματος, αφίσες, χρήση web tools, ) τα παιδιά απέκτησαν μία ολοκληρωμένη εικόνα για τα διάφορα θέματα και προβλήματα που αφορούν στο περιβάλλον. Συγκροτήθηκε η Περιβαλλοντική Επιτροπή, από μαθητές και εκπαιδευτικούς, που επεξεργάστηκαν τα θέματα μεταφορές, απορρίμματα και νερό. (Αργότερα θα μπορούν να ασχοληθούν με τα θέματα: ενέργεια, υγιεινή διαβίωση, βιοποικιλότητα, καταναλωτισμός, κ.α.). Παράλληλα, οι ίδιοι οι μαθητές ανέπτυξαν ενεργό ρόλο και φρόντισαν για την υλοποίηση του «Σχεδίου Δράσης» και του «Οικοκώδικα» με τη συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας.

Ενσωμάτωση στη διδακτέα ύλη

•Οι μαθητές με τη βοήθεια της συντονίστριας του προγράμματος στο μάθημα των Αγγλικών, δημιούργησαν ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο του σχολείου. Συγκεντρώσαμε τα αποτελέσματα του περιβαλλοντικού ελέγχου. Επιλέξαμε τα προβλήματα που θέλαμε να αντιμετωπίσουμε. Προτείναμε και επιλέξαμε τις δράσεις που θα αναπτύξουμε. Θέσαμε χρονοδιάγραμμα των δράσεων. Διακρίναμε τις δράσεις σε αυτές που θέλουν μικρό χρονικό διάστημα για να πραγματοποιηθούν και σε αυτές που θέλουν μεγαλύτερο. Καταμερίσαμε καθήκοντα και τομείς δραστηριοποίησης ανάμεσα στα μέλη τόσο της Επιτροπής, όσο και στα μέλη της σχολικής κοινότητας (τάξεις, εκπαιδευτικούς, σύλλογο γονέων και κηδεμόνων). Η παρακολούθηση της εφαρμογής του Σχεδίου Δράσης και η Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του μας επέτρεψε να διαπιστώνουμε το βαθμό επίτευξης των στόχων μας, να κρίνουμε την επιτυχία των δραστηριοτήτων μας, να κρατάμε αμείωτο το ενδιαφέρον για την πορεία του προγράμματος σε όλο το σχολείο, να σχεδιάζουμε τις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις και αλλαγές. Η έρευνα των μαθητών πραγματοποιήθηκε και στην Αγγλική γλώσσα σύμφωνα με το Α.Π. ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ. ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΡΑΣΤΗΚΑΝ ΠΑΝΩ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ 17 ΣΤΟΧΟΥΣ ΤΟΥ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ. Οι δράσεις στον κήπο πραγματοποιήθηκαν κυρίως εκτός ωρών διδασκαλίας, κάποιες σε ώρα διαλείμματος και άλλες στη διάρκεια της θεματικής εβδομάδας αλλά και ως δράσεις συνεργασίας ματαξύ των συμμαθητών εταίρων κατά τη φάση υλοποίησης της κινητικότητας erasmus+ C3, στο σχολείο μας. Οι μαθητές εργάστηκαν διαθεματικά και επεξεργάστηκαν το θέμα "ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΑΝΤΟΥ" στο πλαίσιο των μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος.

• Οικ. Οικονομία Α’: Παροιμίες για το νερό.

• Χημεία Β’: Ο κύκλος του νερού

• Βιολογία: Το νερό στη ζωή μας.

• Νεοελληνική Γλώσσα Γ’: Δημιουργία Ψηφιακού Κόμικ

• Αγγλικά Γ’: Ocean pollution, Water contamination

• Αγγλικά B’: World Water Day (video)

• Αγγλικά Α’: ΥΟU ARE MY EVERYTHING… (Video-story created by digital art)

• Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α’ : To Mαύρο κύμα…. LUIS SEPULVEDA

EIKAΣTIKA A’, B’, Γ’, : Δημιουργία Αφίσας, σκίτσων και εικονογράφηση ιστοριών
Φυσική Γ’: Διαμόρφωση κήπου & Δενδροφύτευση

Επικοινωνία και ανταλλαγή μεταξύ σχολείων συνεργατών

Τα συμμετέχοντα σχολεία στο έργο ενθαρρύνθηκαν ιδιαίτερα να χρησιμοποιούν τη διαδικτυακή πλατφόρμα e-Twinning, προκειμένου να συνεργάζονται για το σχέδιο πριν από την έναρξη, κατά τη διάρκεια και μετά το πέρας των δραστηριοτήτων κινητικότητας. Στην αρχική φάση οι μαθητές που μετακινήθηκαν στην πρώτη κινητικότητα στη Σλοβακία, ανάρτησαν εργασίες σχετικές με οικολογικά θέματα και ειδικότερα εργασίες με θέμα το νερό. Τα προϊόντα που παράχθηκαν αλλά και όσα και θα παραχθούν έχουν δημοσιευθεί στην πλατφόρμα e twinning, με σύνδεσμο από τις δημοσιεύσεις στον τοπικό τύπο, σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στην ιστοσελίδα του προγράμματος erasmus με τίτλο LITTLE STEPS MAKE A BIG DIFFERENCE. TOGETHER WE CARE FOR OUR HOME, (ecoschools.zshu.sk), και θα διανεμηθούν σε όλες τις χώρες με στόχο τη μεγαλύτερη διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος. Επίσης, πραγματοποιήθηκε συνομιλία μεταξύ των εταίρων στο Forum της πλατφόρμας( με αρκετές τεχνικές δυσκολίες στον ήχο) και με εργαστήρια e twinning των μαθητών, σε συνεργασία με τον εκπαιδετικό της πληροφορικής στο εργαστήριο με τη μορφή συνδιδασκαλίας.

Σύμπραξη των σχολείων συνεργατών

Η Δημιουργία Περιβαλλοντικής Επιτροπής στο σχολείο ήταν το πρώτο βήμα για την υλοποίηση του στόχου «Οικολογικό Σχολείο», για να ξεκινήσει το σχολείο το ταξίδι προς την αειφορία. Η Περιβαλλοντική Επιτροπή ήταν η κινητήρια δύναμη του προγράμματος. Για να επιλέξει το σχολείο το θέμα με το οποίο ασχολήθηκε αρχικά, αλλά και σε βάθος διετίας ήταν σημαντικό να προηγηθεί ένας «Περιβαλλοντικός έλεγχος», δηλαδή, μια αρχική διερεύνηση της πραγματικής κατάστασης του σχολείου (κτίριο, σχολική αυλή, σχέσεις μαθητών – εκπαιδευτικών, κοινωνικό περιβάλλον και τοπική πραγματικότητα) σε σχέση με τα θεματικά πεδία του προγράμματος: οικολογική μετακίνηση, νερό, απορρίμματα, σχολική αυλή, ποιότητα ζωής, υπεύθυνη κατανάλωση και ενέργεια.

Χρήση της τεχνολογίας

Σε αυτό το πρόγραμμα εργαστήκαμε για να κάνουμε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς ενήμερους για τις δυνατότητές τους να λαμβάνουν ατομικά και συλλογικά δράσεις στην περιοχή τους - να τις καταστήσουν πιο οικολογικά και κοινωνικά άνετα μέρη για να κατοικήσουν. Για το λόγο αυτό στοχεύσαμε να οργανώσουμε εργαστήρια στα οποία οι μαθητές θα είναι κύριοι συντονιστές. Μπόρεσαν να εργαστούν και να υλοποιήσουν τις δικές τους ιδέες. Η συνεργασία με τα προγράμματα οδήγησε στην ανάπτυξη Κοινωνικών και γλωσσικών ικανοτήτων και αποτέλεσε πολύτιμη εμπειρία στην χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, μέσα από εφαρμογές που εγκατέστησαν στα κινητά τους τηλέφωνα, αποκτώντας ψηφιακές δεξιότητες οι οποίες θα είναι χρήσιμες για την προετοιμασία και την καλύτερη μελλοντική σταδιοδρομία όλων των μαθητών που θα συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Η βιωσιμότητα που αποτελεί το κύριο θέμα αυτού του έργου αποτελεί επίσης μια σημαντική πτυχή της συνεργασίας μας. Καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί σε θέματα οικολογίας από όλες τις χώρες αυτής της σύμπραξης μετακινήθηκαν και θα μετακινηθούν στις άλλες χώρες εταίρους. Η συνεργασία σε ευρωπαϊκή διάσταση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα είναι το πιο σημαντικό μέρος αυτής της σύμπραξης- η εμπειρία που θα που βιώσουν προσωπικά όλοι οι συμμετέχοντες, καθώς επίσης και συνεργασία με ειδικούς σε θέματα σχετικά με την οικολογία.. Επιπλέον, οι μαθητές εκπαιδεύτηκαν να αναλαμβάνουν και να εκπονούν συγκεκριμένα σχέδια εργασιών και να υλοποιούν συγκεκριμένα αποτελέσματα, αποκτώντας εμπειρίες που θα βελτιώσουν τις συνθήκες αμοιβαίας συνεργασίας, θα προάγουν το σεβασμό, την αίσθηση ανεκτικότητας και την καλύτερη κατανόηση μεταξύ τους κυρίως μέσα από τη χρήση της εκπαιδευτικής πλατφόρμας e twinning.

Αποτελέσματα, αντίκτυπος και τεκμηρίωση

Πραγματοποιήθηκε άνοιγμα προς την τοπική κοινωνία και την ευαισθητοποίηση των πολιτών, οργανώθηκαν εκδηλώσεις και δράσεις σε συνεργασία και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΥΠΗΡΕΣΊΑ ΠΡΑΣΙΝΟΥ, Ενιαίος Σύνδεσμος διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης, ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ, 4η ΤΟΜΥ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, ECO VOICE, GLOBAL ACTION DAYS, ECOCITY, JANE GOODALL INSTITUTE). Η Περιβαλλοντική επιτροπή ήταν κυρίως υπεύθυνη • Διοργανώθηκε εκστρατεία ενημέρωσης σε όλο το σχολείο για την εκλογή αντιπροσώπων στην Περιβαλλοντική Επιτροπή. • Δημοσιοποιήθηκαν οι πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν από τον Περιβαλλοντικό Έλεγχο. • Διοργανώθηκαν έρευνες σχετικά με θέματα του προγράμματος που απευθύνονται στην ευρύτερη κοινότητα (καταγραφή, επίδραση στην κοινή γνώμη) • Οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν να αξιοποιήσουν ποικίλους τρόπους παρουσίασης (θέατρο, μουσική, χάπενινγκ, παρουσίαση με υπολογιστή) για την ευαισθητοποίηση όλων. • Δημοσιεύθηκαν οι δραστηριότητες στην ιστοσελίδα του σχολείου, στον τοπικό Τύπο κ.ά. και στην πλατφόρμα e- twinning. • Διοργανώθηκαν διαγωνισμοί π.χ. για τη διατύπωση και σχεδιασμό του Οικο-κώδικα ή άλλα σχετικά θέματα • Προσκλήθηκαν ειδικοί από την περιβαλλοντική κοινότητα για να μιλήσουν στο σχολείο • Παρακινήθηκαν οι μαθητές να γνωρίσουν και να απευθύνονται στους αρμόδιους φορείς για να διεκδικήσουν τα αιτήματά τους. Απεστάλησαν επιστολές στο Δήμο, ενημερωτικά γράμματα στους γονείς κλπ. • Οι μαθητές ενημερώθηκαν και εξοικειώθηκαν για τους υπάρχοντες θεσμούς και τα μέσα που διαθέτει ο πολίτης για να διεκδικήσει τα δικαιώματά του. Το πιο επιτυχημένο αποτέλεσμα του έργου ήταν η συμμετοχή ομάδας μαθητών στην οικολογική εκστρατεία ECOMOBILTY που διοργανώνεται κάθε χρόνο σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών καθώς και η συμμετοχή τους στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας που διοργανώθηκε από το Δήμο Ηρακλείου.

Βραβεύσεις

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι το σχολείο μας βραβεύτηκε δύο φορές κατά τη διάρκεια υλοποίησης του σχεδίου.

Βραβεύτηκε στην 4η θέση στην κατάταξη ανάμεσα σε 31 σχολεία πανελλαδικά που συμμετείχαν με τις εργασίες τους για την οικολογική μετακίνηση στην εκστρατεία ECoMobility 2018-2019. Η ομάδα του σχολείου, αποτελούμενη από τους μαθητές της Γ’ τάξης Καραγιαννάκη Γιώργο, Μπελενιώτη Αμαλία, Παπαδοσπυριδάκη Γιώργο, Σολλάκου Παλόμα, Τσαφαντάκη Ιωάννα, Χασουράκη Ειρήνη και τις εκπαιδευτικούς Χρηστάκη Κλειώ (εικαστικών) και Κυδωνιέως Κυριακή (αγγλικής γλώσσας) απέσπασε το 1ο βραβείο ηλεκτρονικής έκφρασης για το flipbook που δημιούργησαν με τίτλο "Η Αυγή μιας καινούργιας εποχής”.
Η ψηφιακή δημιουργία  της μαθήτριας Ανωγειανάκη Παναγιώτας της Ά τάξης για το νερό, απέσπασε πρώτη πανελλήνια διάκριση στο ΣΤΟΧΟ 6, στο Διαγωνισμό BRAVO SCHOOLS, ενός θεσμού που προωθεί την εκπαίδευση και ενημέρωση για τους 17 ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ αναδεικνύοντας κάθε χρόνο τις εργασίες που αναπτύσσονται στη σχολική κοινότητα.!!!

Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε με την πολύτιμη συνεργασία και συν διοργάνωση όλων των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Εramus+ που υλοποιούνται στο σχολείο μας. Συγκεκριμένα, όλοι οι μαθητές του Σχολείου μας, χωρισμένοι με ομάδες, είχαν την ευκαιρία να «περάσουν» από 10 «σταθμούς» ενημέρωσης, στους οποίους πραγματοποιούνταν: ενημερωτικές προβολές, με μαρτυρίες μαθητών από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, βιωματικές ασκήσεις με σκοπό να μάθουν λέξεις από τις γλώσσες των εταίρων,μουσικοκινητικές ασκήσεις που βασίζονταν σε ρυθμούς των χωρών-μελών της σύμπραξης, δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας που περιλάμβαναν κατασκευή παζλ με το λογότυπο του προγράμματος,ασκήσεις γραπτής έκφρασης των σκέψεων και των εμπειριών τους από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα,ενημέρωση με προβολή προκειμένου να μάθουν από πού πήραν τα ονόματα τους τα αεροδρόμια των χωρών που μας φιλοξένησαν, «περιπλάνηση» με τη βοήθεια γεωγραφικού χάρτη και με στόχο να μάθουν σημαντικά πρόσωπα από τις χώρες με τις οποίες συνεργαζόμαστε, και τέλος Παιχνίδι γνώσεων με τη μορφή κουίζ.

Παράλληλα, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο του σχολείου μας, όσοι επιθυμούσαν ενημερώθηκαν για λογοτέχνες και ποιητές των χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ενώ στην κεντρική είσοδο του σχολείου γινόταν διανομή ενημερωτικού υλικού των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων  από τους μαθητές μας.

Τα οφέλη από την συμμετοχή σε μια διακρατική δράση ERASMUS+  είναι πολυδιάστατα. Παρέχονται οι ευκαιρίες και οι δυνατότητες για την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών από γλωσσικής, πολιτισμικής και εκπαιδευτικής πλευράς, μέσω της αλληλεπίδρασης με μαθητές  άλλων χωρών. 

Διαλύονται τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις, και δημιουργούνται σχέσεις φιλίας.

Το μεγαλύτερο όφελος, όμως, είναι ο σεβασμός και η ανοχή που αναπτύσσεται προς διαφορετικούς πολιτισμούς, θρησκείες, χρώματα και διαφορετικότητες.

Συγγραφέας: 
KIRIAKI KIDONIEOS