Σε σχολείο της Ρουμανίας μετακινήθηκαν οι μαθητές και οι καθηγητές του 11ου Γυμνασίου Ηρακλείου στο πλαίσιο του Προγράμματος ERASMUS+ ECO SCHOOLS

Μαθητές και εκπαιδευτικοί του 11ου Γυμνασίου Ηρακλείου μετακινήθηκαν στη Ρουμανία, στο Skoala Zimnaziala Nr3 στην πόλη Ζimnicea, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Εrasmus+ ECO SCHOOLS με τίτλο Little steps make a big difference. Together we care for our home.  Στη συνάντηση συμμετείχαν 6 μαθητές και 3  εκπαιδευτικοί από κάθε σχολείο των συνεργατών χωρών.  

Στην εναρκτήρια γιορτή καλωσορίσματος, πραγματοποιήθηκε παρουσίαση της χώρας, της πόλης και του σχολείου, αλλά και παραδοσιακών χορών της Ρουμανίας από τους μικρούς μαθητές.  Στο σχολείο που μας φιλοξένησε, οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν πληθώρα δραστηριοτήτων: Στην αυλή του σχολείου έπαιξαν παιχνίδια γνωριμίας και χωρίστηκαν σε διεθνείς ομάδες ενώ  στη συνέχεια  συνεργάστηκαν  στο εργαστήριο πληροφορικής και  δουλέψαν  στην εκπαιδευτική πλατφόρμα e-twinning. Επιπλέον οι ομάδες κάθε χώρας προετοίμασαν μια παρουσίαση σχετικά  με την πρόοδό τους στο πρόγραμμα.

Η εκπαιδευτικός του Ρουμάνικου σχολείου, Mihaela Tănăsescu,  σε συνεργασία με τους καθηγητές της βιολογίας πραγματοποίησαν μάθημα για την υγιεινή διατροφή και το πώς μπορούν οι μαθητές να υιοθετήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Το μάθημα ολοκληρώθηκε με υπαίθριες δραστηριότητες και άθληση στις εγκαταστάσεις της σχολικής κατασκήνωσης Dunărica στις όχθες του Δούναβη.

Το εργαστήριο όμως που πραγματικά  ενθουσίασε τους μαθητές ήταν παρακολούθηση της γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο μπισκότων της εταιρίας InterAgro καθώς και το εργαστήριο κουζίνας με στόχο την παρασκευή υγιεινών σνακ.  Η παρουσίαση ξεκίνησε με οκτώ κορυφαίες συμβουλές για σωστή  διατροφή και στη συνέχεια δόθηκαν περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τα τρόφιμα,  προκειμένου οι μαθητές να κατανοήσουν τη σύστασή τους. Ακολούθησαν  φύλλα δραστηριοτήτων, οι μαθητές συμπλήρωσαν τους δικούς τους πίνακες  σχετικά με τη διατροφή τους και συζήτησαν παραδείγματα  για το μενού μιας ημέρας. Τα εργαστήρια αυτά πραγματοποιήθηκαν από μαθητές και απευθύνονταν σε μαθητές, με στόχο  να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους και την αυτοεκτίμησή τους και να φέρουν καλύτερα και πιο άμεσα  αποτελέσματα.

Όλοι οι μαθητές μετέφεραν επίσης τις ιδέες τους σχετικά με το  θέμα "Υγιεινός τρόπος ζωής" και παρουσίασαν τις δικές τους ιδέες για υγιεινή διατροφή και υγιεινά γεύματα. Όλες οι ιδέες και το υλικό που συγκεντρώθηκε από τους μαθητές εταίρους, βρίσκεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του έργου στο Twinspace, καθώς και αντιπροσωπευτικά βίντεο και  φωτογραφίες από την κινητικότητα στη Ρουμανία έχουν αναρτηθεί στην Ιστοσελίδα του σχολείου μας.

Οι μαθητές, μέσα σε πολυπολιτισμικές ομάδες, συζήτησαν,  συμφώνησαν και δεσμεύτηκαν για τον τρόπο καταμέτρησης των αλλαγών στη διατροφή τους για τους επόμενους δύο μήνες. Οι σχολικές αρχές και οι εκπρόσωποι εκπαιδευτικοί, παρακολούθησαν αυτά τα εργαστήρια για να βοηθήσουν στην υλοποίηση των ιδεών αυτών στα σχολεία τους.

Οι συναντήσεις των συντονιστών έλαβαν χώρα μετά από τα εργαστήρια των μαθητών για να συζητήσουν και να αξιολογήσουν το έργο, να λάβουν ανατροφοδότηση από ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις και να προετοιμαστούν για το επόμενο βήμα στην επιτυχή υλοποίηση του έργου. Πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τις τοπικές αρχές για να συζητηθεί το ίδιο το έργο, καθώς και θέματα εκπαίδευσης στη χώρα υποδοχής.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης είχαμε επίσης πλούσιο Πολιτιστικό πρόγραμμα και εκδρομές που περιλάμβανε την επίσκεψή μας στο Κτίριο του Κοινοβουλίου, ένα αρχιτεκτονικό στολίδι της Ρουμανίας, το οποίο δεν αποτελεί απλώς ένα μνημείο, ένα αξιοθέατο, αλλά εκτός από Κοινοβούλιο χρησιμοποιείται και ως χώρος πολλών και ποικίλων εκδηλώσεων. Η ξενάγησή μας συνεχίστηκε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Grigore Antipa στο Βουκουρέστι, στο κάστρο  Pele’s, ένα από τα ωραιότερα παλάτια των Βαλκανίων, μαγικό σαν παραμύθι,   και στον φημισμένο και επιβλητικό  πύργο του Κόμη Δράκουλα στο Bran, σε Καθολικούς και Ορθόδοξους ναούς του Βουκουρεστίου και στο Μουσείο Χωριό όπου αυθεντικά σπίτια από όλες τις περιοχές της Ρουμανίας βρίσκονται συγκεντρωμένα στο Herastrau Park, στο Εθνικό πάρκο της Ρουμανίας, δίπλα στη λίμνη !   

Μετά τη συνάντηση στη Ρουμανία, τα σχολεία συνεργάτες θα συνεργάζονται με όλους τους μαθητές στα σχολεία τους προκειμένου  να εφαρμόσουν το πρόγραμμα «Φροντίδα των τροφίμων» για το επόμενο διάστημα των  δύο μηνών.

Τα εργαστήρια που παρακολούθησαν οι μαθητές για την υγιεινή διατροφή - ως μέρος ενός τόσο ευρέος θεματικού άξονα με θέμα «Υγιεινή διαβίωση» σύμφωνα με τους 17 στόχους του Ο.Η.Ε. για τη Βιώσιμη ανάπτυξη,  έδωσαν την ευκαιρία στους νέους να εδραιώσουν στη σκέψη τους τη σύνδεση μεταξύ ενός υγιούς περιβάλλοντος και μιας υγιούς ζωής. Να συνδυάσουν το γεγονός πως  ότι είναι καλό για μας είναι καλό και για το περιβάλλον και ότι μια περιβαλλοντικά βιώσιμη διατροφή είναι επίσης μια υγιεινή διατροφή.

Συναντηθήκαμε με σχολικές αρχές και διευθυντές, δώσαμε φωνή και συζητήσαμε για τη σπουδαιότητα των τοπικών βιολογικών προϊόντων και πώς μπορούμε ως μέλη των οικολογικών ομάδων να βοηθήσαμε τα σχολεία να βελτιώσουν τα μενού στα κυλικεία τους. 

Συνοψίζοντας θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι  οι ανταλλαγές μέσω του προγράμματος Erasmus+ επιτρέπουν στους συμμετέχοντες να μάθουν για άλλους πολιτισμούς και χώρες, να ξεπεράσουν τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα. Οι δεξιότητες επικοινωνίας στην  αγγλική γλώσσα αλλά και ο ψηφιακός γραμματισμός βελτιώνονται. Σημαντικό ρόλο έχουν και οι γονείς των μαθητών που λαμβάνουν μέρος στην ανταλλαγή, καθώς συμμετέχουν ενεργά  στον προγραμματισμό των συνεδριάσεων και στην υποστήριξη όλων των δραστηριοτήτων του έργου. Χάρη στις επισκέψεις και στις ανταλλαγές μαθητών, τα σχολεία και οι τοπικές κοινωνίες μας  μετατρέπονται σε  μια μεγάλη κοινότητα που προσφέρει την ευκαιρία να συναντήσουμε, να μάθουμε και να ανοίξουμε την πόρτα  σε άλλους πολιτισμούς, με φιλοξενία και ανοχή. Η κινητικότητα στο εξωτερικό ήταν ιδιαίτερα σημαντική για τους μαθητές, καθώς απέκτησαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν και να πιστεύουν στις δικές τους ευκαιρίες χάρη στην ενεργό μάθηση. Οι εκπαιδευτικοί κατάφεραν να αναπτύξουν υψηλότερες επαγγελματικές ικανότητες και θα μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν στη διδακτική πράξη και σε  μελλοντικά προγράμματα.

Η Διευθύντρια                                                                           Η Συντονίστρια

Αντωνία Κοκοτσάκη                                                                  Κυριακή Κυδωνιέως

 

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί

Ιωάννης Πατσάκης

Μαρία Αθανασάκη

Συγγραφέας: 
KIRIAKI KIDONIEOS