ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΑ ΤΖΟΥΜΕΡΚΑ

     Ανάμεσα στους ποικίλους παράγοντες που αναδεικνύονται ως καθοριστικοί για την αλλαγή συμπεριφοράς του ανθρώπου απέναντι στο περιβάλλον, κεντρική θέση κατέχουν οι εμπειρίες στη φύση κατά την παιδική ηλικία. Ποιες εμπειρίες όμως; Εκείνες που έχουν βιωματικό χαρακτήρα, προσφέρουν συγκινήσεις και ωθούν στην ανακάλυψη. Εκείνες οι οποίες αξιοποιούν τη φύση ως χώρο αναψυχής και μέσο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. Ο στόχος σε αυτές τις περιπτώσεις αξίζει να είναι μια δυνατή βιωματική επαφή με τη φύση και η απόλαυση της αισθητικής των μνημείων.

     Η ανάπτυξη της προσωπικότητας (με ανάληψη πρωτοβουλίας, υπευθυνότητα, πειθαρχία κ.λπ.) και της ικανότητας συνεργασίας και ομαδικής δουλειάς μέσα από δραστηριότητες  αναγνωρίζονται ως τα κύρια οφέλη αυτής της εκπαίδευσης. Η δραστηριότητα στη φύση, όμως, δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι το μέσο.

   Χαρακτηριστική είναι η ρήση του Unsoeld:  «Το κρίσιμο ερώτημα για να αξιολογήσουμε τη χρησιμότητα αυτών των εμπειριών στη φύση είναι: ‘Πόσο μας βοηθάει η εμπειρία της ιερότητας της φύσης να αντιμετωπίσουμε, όταν επιστρέψουμε στην πόλη, τα προβλήματα της ανθρωπότητας;’»

    Στο παραπάνω πλαίσιο , χρόνια τώρα, είχαμε συνειδητοποιήσει την ανάγκη να συνδεθεί ξανά ο άνθρωπος με τη φύση και αναζητούσαμε τρόπους για να είναι αυτή η «επανασύνδεση» ευχάριστη. Και τι άλλο πιο ευχάριστο από το ταξίδι και τις εκδρομές; Μετά από τέσσερα χρόνια , λόγω covid, ξανατολμήσαμε  την απόδραση από το νησί με ένα «καραβάνι» από 30 παιδικές ψυχές και χαμόγελα.

    Προορισμός μας τα Αθαμανικά όρη, το εθνικό πάρκο των Τζουμέρκων και του ποταμού Αχελώου. Εκεί που η ελληνική γη συναντά τους ουρανούς.
Εδώ, στα ψηλά και απόκρημνα βουνά της Ηπείρου , τα στοιχειά και τα ξωτικά της φύσης χαράζουν το φλοιό της γης διαμορφώνοντας τοπία μοναδικά . Τοπία που σε καλούν να ...βουτήξεις βαθιά στα μυστικά του τόπου και να "αναπνεύσεις" κάθε στιγμή του.

   Τέσσερις ημέρες γεμάτες δραστηριότητες στη φύση, συναντήσεις με «σοφούς και σπουδαγμένους» της περιοχής, επισκέψεις σε ιστορικά μνημεία και μουσεία πολιτισμού.

   Άγρια ομορφιά, ιστορία αιώνων, εντυπωσιακά βουνά επιβλητικά φαράγγια, σπήλαια, και χωριά ανέγγιχτα από το χρόνο.

   Δραστηριότητες όπως:

  • rafting στον ποταμό Άραχθο, με την επιβλητική είσοδο, τις  κατακόρυφες καταπράσινες πλαγιές που φτάνουν τα 700 μ, τις πηγές που δημιουργούν καταρράκτες σε όλο το μήκος της διαδρομής, τη σπάνια πανίδα και χλωρίδα και το μεγάλο καταρράκτη της Κλίφκης, στη βάση του οποίου σχηματίζεται λίμνη για κολύμπι. 
  • πεζοπορική διαδρομή στο μονοπάτι της βίδρας, με κατεύθυνση το γεφύρι της Πλάκας
  • παιχνίδια αλάνας στις όχθες του Αράχθου.
  • paintball

  Επισκέψεις  όπως

  • στο εντυπωσιακό σπήλαιο της Ανεμότρυπας με τους χρωματισμένους σταλαγμίτες, τις μικρές λιμνούλες που διαρρέεται από υπόγειο ποτάμι
  • στην Ιερά μονή Κηπίνας (12ου αι.) η οποία, κρέμεται κυριολεκτικά από τα βράχια και εκτός από πανέμορφη εξωτερικά είναι μοναδική και εσωτερικά. Στη μονή λειτουργούσε κρυφό σχολειό και η σπηλιά που βρίσκεται στον βράχο χρησιμοποιήθηκε ως καταφύγιο από τους κατοίκους της περιοχής την εποχή της αντίστασης
  • στην Ιερά μονή Τσούκας, η οποία βρίσκεται κοντά στο χωριό Ελληνικό Ιωαννίνων (12ου αι.), σε υψόμετρο 760 μέτρων, δίπλα σε έναν γκρεμό με θέα στην υπέροχη χαράδρα του Αράχθου.
  • στο χωριό Ελληνικό που ξεναγηθήκαμε στο Μουσείο σύγχρονης τέχνης του Θεοδώρου Παπαγιάννη από τον ίδιο τον γλύπτη. Το χωριό έχει χαρακτηριστεί “υπαίθρια γκαλερί” διότι τα έργα τέχνης του γλύπτη  βρίσκονται , εκτός από το χώρο του μουσείου, και διάσπαρτα κατά μήκος των δρόμων του χωριού. Λέξεις, χρώματα, φαντασία, ενσυναίσθηση, περιβαλλοντική συνείδηση, ήχοι, κίνηση. Όλα χρυσές κλωστές στον αργαλειό της ψυχικής μας ανάτασης.
  • στο μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων, της Πλάκας, όπου ξεναγηθήκαμε και μάθαμε την ιστορία του από τα βάθη των αιώνων έως και σήμερα,

     συνέθεσαν ένα παζλ εμπειριών, συναισθημάτων και γνώσεων ανεκτίμητης ωραιότητας και αξίας. Τα μεγάλα χαμόγελα ικανοποίησης των μαθητών αποτελούν τις  πνευματικές και ψυχικές μας πινελιές για να ξαναζωγραφίσουμε με ανάλογες εμπειρίες το μέλλον των μαθητών μας.

Συγγραφέας: 
Mina Kranaki